Monday, March 1, 2010

TUGAS ISTERI DI DALAM RUMAH

  1. Hendaklah sentiasa bersihkan rumah.
  2. Sediakan makanan untuk suami tanpa disuruh atau diminta.
  3. Sediakan makanan yang disukai oleh suami.
  4. Menjahit pakaian untuk suami dan anak-anak.
  5. Mencuci pakaian suami dan anak-anak. Pakaian yang telah dibasuh hendaklah dijirus supaya suci mengikut syarak.
  6. Menjaga harta suami, tidak menyerahkannay kepada orang lain tanpa keizinannya.
  7. Mendidik anak-anak menjadi manusia yang beriman agar tidak membebankan ibubapanya di akhirat kelak.
  8. Menjadi penghibur kepada suami ketika dia berada di rumah dengan memberi layanan yang baik. Seorang isteri dan ibu hendaklah menjadikan rumahtangganya seperti syurga buat suami dan anak-anak. Tanggungjawab wanita tersimpul dalam sebuah hadith Rasulullah s.a.w. :
                  "Apabila seorang wanita menunaikan kewajipannya terhadap Tuhannya, mentaati suaminya dan menggerakkan peralatan tenunannya, maka seolah-olah ia membaca tasbih terus menerus. Dan selama mana berkekalan alat tenunannya itu pada tangannya maka seolah-olah ia solat berjamaah. Apabila ia menjerang periuk untuk memberi makanan kepada anak-anaknya nescaya Allah swt menggugurkan segala dosanya (melainkan dosa besar)". (Riwayat Abu Hurairah)

3 comments:

  1. bersihkan rumah, Sediakan makanan, Menjahit pakaian untuk suami.. ini semua tanggungjawab bersama bukan tugas or tanggungjawab isteri semata2 di rumah. Mendidik anak-anak adalah tanggungjawab isteri. dari mana dapat sumber maklumat di atas. apakah sumber hadith ini? "Apabila seorang wanita menunaikan kewajipannya terhadap Tuhannya, mentaati suaminya dan menggerakkan peralatan tenunannya, maka seolah-olah ia membaca tasbih terus menerus. Dan selama mana berkekalan alat tenunannya itu pada tangannya maka seolah-olah ia solat berjamaah. Apabila ia menjerang periuk untuk memberi makanan kepada anak-anaknya nescaya Allah swt menggugurkan segala dosanya (melainkan dosa besar)".

    ReplyDelete